تئاتریکال

هنری فرهنگی اجتماعی

تئاتریکال

هنری فرهنگی اجتماعی

کغار نامه / امام قلی خان

کغار نامه

فصل چهارم : امام قلی خان    

 

به تیغ مرتضی علی قسم که جرون و ازراع تابعه را ازچنگ اجنبیان پرتقالی و انگلیسی در خواهم اورد. همین یک جمله نوستالوژیک کافی بود تا شاه ترک صفوی که بد جوری احساس حقارت و تحقیر را به واسطه قرار دادن اصفهان به پایتختی ، بر شیوخ و تجار سرزمین نصف جهان تحمیل کرده بود ، قشون مسلحش را با سر لشکر وطن پرستش امام غلی  یا امام قلی خان راهی سرزمین دور لوار وخلیج کند به قصد شوریدن بر استعمار غرب ان روز. از قضا تق وتوق شلیک چند تیر اسلحه ابتدائی عثمانی باعث شد تا اجنبیان هراسان ، دم شم لنگ گرفته ، بگریزند.

ما این رویداد تاریخی را به یقین باور کردیم. یقین کردیم به نیابت همین باور که : تاریخ را فاتحان می نویسند. باور کردیم تا بت سردار لشکر صفوی را بر میدان جزیره استاله ها(ستاره ها) علم کنیم. باور کردیم فارغ از زد وبند های سیاسی دما دم زمانه و زمانه ها. تق وتوق چند شلیک از اسلحه های گور به گور شده عثمانی و فرار ناوگان پیچیده و غول پیکر پرتقالی و انگلیسی با تمام خدم و حشم هندی و افریقاییش...عجب!.؟

امام قلی خان احساس غرور می کند. در پوستش پوست شیر می گنجد. سالک و امرزیده ، خرسند از اینکه دیگر مادران جنوبی پرتقالی نمی زایند. و شاه انجا در عالی قاپو سان میبیند و به سفر فرنگ می اندیشد. وما به اعتقاد خیام نائل امده ایم که از ان دور تاریخ قطعه ای اگر طلب کند کسی از هرمزدگان می دهیم. تکه ای از رودان به ان استان عزیز همسایه که کدخدایش ادعای حاجی سازندگی دارد و روح امیر کبیر و اقا منافع ملی مهمتر است یا بیکار شدن چند کارگر معدن زغال سنگ؟ ما هوای همسایه های خود را داریم انها خان غلی زمانهای نا فرجامی ما هستند. بروید از سیرجانی های میدان تره بار یا میدان لنج بپرسید.

ان شد که بندر جرون مهریه حرمسرای جناب شاه گردید. به پاس رهایی از جور سواس های سنگین سربازان پرتقالی، بندرعباس.. و این می شود که همسایه این ورکی ما مدعی لنگه می شود و برایش ادله باستانی می اورد. بدهید اقا، بدهید. ما طاقت یورش گونه صورتی های مناطق اسکاندیناوی و وایکینگهای ایرلندی را نداریم. بدهید و باور کنید ما نمی دانیم که ازلنگه تا جزیره حاجی سازندگی و دبی دقایقی بیش راه نیست... ما نمی فهمیم ، فسفور و اهن در این سرزمین کمیاب است به خدا دانشگاه علوم پزشکی و ماهیهای دریا شاهدند بر این ادعا!.؟ دوست عزیز ما می گوید تو با اینهمه روشنگری چرا یکدفعه اندیشه های قرون وسطائیت گل میکند؟ بابا اینها خط کشی های فرضیست . دامن زدن به این مقوله یعنی افرینش  کنتاکت های بی هدف قومی. بله عزیز جان اما ایین ها ، ایدئولوژی منطقه ای ، گویش و فرهنگ چه؟ انها در کدام وزارت خانه و کدام جلسه علنی و غیرعلنی مجلس خط کشی فرضی می شوند ؟ ما اگراهل جدال بودیم وحق ستاندن که نا امید چمباتمه نمی زدیم و به مزارع گراز زده مان خرس چشم نمی ریختیم. یقه کدام قلی خان را دریده ایم؟ ما که گوجه هایمان را اوردیم به امید بهبودی وبه اعتراض ریختیم به دامن فلان ارگان دولتی انها هم الحق والانصاف پیگیری کردند و بیداد ما را دریافتند و با کمال میل گوجه ها را تقسیم کردند بین کارمندهایشان .

سخن از سر تاریخ نگاری نیست . از عباس صفوی جز شهری که پشت قباله عمه اش گشته تا قیامت انگار، چیزی نمانده و از سردار قلی خان باشی جز مجسمه ای که تا ما می خواهیم تجربه اش کنیم شق است و گر نه سنگ سرد بی عرضه ای بیش نیست. انچه بوده و هست  تیرگی سر نوشتیست که بر سینه دشتهای دور و نزدیک هرمزدگان قرق کرده. زمان می گذرد. قلی خان ها این روزها استه می ایند و استه می روند. که این بومی های فقیر مثل لامی نچسبند بهشان و تقاضای کولر و یخچال و برق و اب نکنند. قلی خان ها  کارهای مهمی دارند که از ان برای خواهر و برادرهای مایوس از ائین و سنن گسیخته ما بهره ای بر نمی تابد صفوی ها  گاه و بی گاه استعمار گران را از این مرز سوخته پیشت می کنند. درونج پرتقالی هر ان امکان سر کشیدن از سلامه را دارد. دیو اسرائیل تنها به بلعیدن کودکان فلسطینی سیر نمی شود. گاهی همین جا کنار ما در خور نایبند شاخ تیز می کند و یکدفعه از لای نیزار ها سبز می شود برای پیش فروش کردن خانه های پدری تا چند ده متر قبل از اینکه خبر دار شوند و عجب پشتوانه قانونی دارد این بلعیدن. ببینید چه دیپلماسی به راه انداخته وزارت امور خارجه پرتقال برای بازسا زی قلعه های نظامیش در هرمز و قشم برای اثبات سالهای تو سری زدن . وچه تو سری ای میخوردیم وچه تو سری می خوریم و مشغولیم به چاق کرد ن حشیشمان درکوچه های تنگ وتاریک محله شهید جعفری جرون و زرکی میناب و...که از ابرام منصفی و ا نهمه ترانه ارمانیش همین ، فقط همین را یاد گرفته ایم. تا قلی خانی پیدا شود و استعمارگری را با توافقهای پسین بکوبد به شرط مستعمره شدن. مات ، مردد گوش سپردیم به سخنرانی یک بومی که ته نصبش می رسد به لار و گراش. در این جشن بال ماسکه برقه اندیشمند فاخر هرمزی به رخ کشیده ، از زمینهایی منت می گذارد که وقف ساخت دانشگاه کرده برای تعالی سطح سواد هرمزدگانی. بله اقای ریش پروفسوری به شما هم می گویم فسفر کم است وما اصلا نمی دانیم چند درصد از دانشجویان دانشگاه شما هرمزدگانیند .اصلا نمی دانیم و چه تورمی درست کرده این شهریه های اندک ، هه... اندک !.؟ دیگر این تز مارکسیسمی چیست جناب که بر سر زنهای سیگار فروش بازار روز هوار هوار می کنی؟ تقصیر این برقه ها چیست که شورای نگهبان شما را رد صلاحیت می کند؟

بخورید اینها را ، چرم سیاهشان را از صورت بر کنید .وقتی محصول شمال کشور روی زمین مانده ، این کغار پیشه ها غلط می کنند به خوردن برنج قاچاق تایلندی عا دت کنند. تقی به توقی می خورد بحث تاید وا تر را پیش می کشند ...                                         خرما ولیمو و مرکبات ما را که دریافت وقتی پسر اقا زاده از روی بخل و کینه و حسد نمی توانست بیست و پنچ درصد تولیدی لیمو و نارنگی دنیا را که هرمزدگان تامین میکرد و هیچ بار مالی برای او نداشت ، تحمل کند به  بهانه سم پاشی با هواپیما تخم رمیز باراند و رمیز کار خود کرد و پهت زد ساقه هایی که بوی کودکی می دادند، بوی عطر یاسمینی که شبها زیر نور مهتاب وقتی روی پشت بام لمیده بودی ، ستاره ها را عاشق میکرد، بوی پخت نان تموشی سپیده دم، بوی ما در و زندگی...اه هرمزدگان چه دلتنگم ، دلم گرفته است و این خان قلی ها خبر ندارند تیغ در بیا ورند از دل من و تو...                                                                                                                                                                با سپاس از مجتبی پاینده                                                                                                                                                          سیدذبیح موسوی(کغار)                                                                                                                                                                                

نظرات 13 + ارسال نظر
بهشب سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 10:05 http://behshab.blogsky.com/

این همه خشم این همه هشدار این همه آگاهی .

همه اینا که گفتی خوبه یا بد؟

احسان سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:13

سلام سید جان

سلام احسان جان. نیستی

بهشب سه‌شنبه 4 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 17:16 http://behshab.blogsky.com/

بی شک خوب است.

زار ممد چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 01:10

بسیار عالی...به مردانی چون تو نیاز دارد این خاک.
زنده بشی

و به مردانی چون شما

mtn چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 08:28 http://www.traneh100.blogfa.com

سلام
مگسی را کشتم

خیلی هم خوب.

امامدادی چهارشنبه 5 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:47 http://wwww.rahbaremamdadi.blogsky.com

سلام
خواندم اما نه همه

بد بود که نخواندی ؟

گلپنگ جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:14 http://mojtabasalimi.blogsky.com/

داستان جدایی جاسک و گاوبندی از هرمزگان حتما بخون برار هرمزگانی

خوانده ام ای یار .و مانند همگان گریسته ام به این فاجعه

مجتبی سلیمی جمعه 7 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 04:18 http://mojtabasalimi.blogsky.com/

آفرین ایسا. وظیفه مه و تو ئن که قلم خو به کار بکردیمبا مطلبت خیلی حال ام که

لطف داری مجتبی جان. راستی این مطلب نوشته سید ذبیح مو سویه یا همون کغار خودمون. انصافن خوب می نویسه

mtn شنبه 8 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:30 http://www.traneh100.blogfa.com

سلام
دوست عزیز تو که میگی منو لینک کن خودت چرا منو لینک نکردی؟
بیا دوتا مطلب جدید دارم بخون بد نیست

دقت نکردی عزیزم . شما از همون اول هم لینک بودی

mtn دوشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 09:53 http://www.traneh100.blogfa.com

یه آپ مخصوص رمضان

دستت درد نکنه. رفتم سراغش

احسان رشتی آفارانی شنبه 15 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 21:52

کفم برید از قلم تیز و تندت بسیار عالی بود کغار

ولایت اراک چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 02:49

نمی دانم با اینکه گاهی از حرفها وایده هاتان بوی شیطنت می اید علاقه مندم با شما هم کلام شوم اما کغار جان ملیت مهمتر است یا وابستگی کور قومی؟ حالا که سر برگ وبلاگتان هم به کلمه سیاسی اذین کرده اید.شما سی سال مجاهدت یک ملت را زیر سئوال برده اید

سعید بندری چهارشنبه 19 مرداد‌ماه سال 1390 ساعت 14:49

درود بر هم هرمزدگانی های غیرتمند کغار وایسا. در جواب ولایت اراک : ایا شما حاضرید بخشی از منزلتان را به همسایه پولدارتان بدهید صرفا بخاطر اینکه توان مالی تعمیر ان را ندارید؟ ما که نفهمیدیم کجای این وبلاگ مجاهدت سی ساله را زیر سئوال برده؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد